Docenić niedocenione. Jak malować materiały takie jak metal czy szkło?
Te interesujące materiały, które urzekają barwnymi odbiciami, fakturą czy formą są i były częstym tematem dla artystów. Miedziane, złote i stalowe przedmioty pomagały tworzyć niezapomniane świetlne i barwne zjawiska na pracach dawnych mistrzów. Ze złotem kojarzy się ciepłe światło w obrazach Rembrandta, Józefa Pankiewicza i Caravaggia.
Trudność w uchwyceniu tych materiałów powoduje, że niektórzy nie eksponują ich w swoich pracach w sposób wystarczający, tracąc drzemiący w nich potencjał. Dlatego na tegorocznym Zimowym Kursie Rysunku i Malarstwa przyjrzymy się szczegółowo materiałom takim jak miedź, metal i szkło. Skupimy się na tym jak malować różnorodne materiały ukazując ich charakterystyczne właściwości. Znamy je, patrzymy na nie, dotykamy… Ale czy tak naprawdę je dostrzegamy? Zgłębimy drzemiący w nich potencjał na wybranych przykładach prac mistrzów i przypatrzymy się, jakie tajniki warsztatowe i techniczne używał Rembrandt, Caravaggio, Tycjan, Gustav Klimt czy Józef Pankiewicz.
Zainspirujemy się miedziano-złotym światłem z ich obrazów, wydobędziemy charakterystyczne cechy tych przedmiotów; zaakcentujemy migotliwość, świetlistość, odbicie, temperaturę i fakturę. Każdy będzie miał możliwość stworzenia niepowtarzalnego nastroju i pogłębienia warsztatu w technice malarstwa akrylowego oraz rysunku wykonanym przy użyciu ołówka i węgla.
Wiktoria Balawender
artysta plastyk, malarka | absolwentka Wydziału Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu | nauczyciel RA